26.102017 Kirjoitus Muuramelaisessa

Hei,

Syksy saapuu kovaa vauhtia. Kesä oli hiukan koleahko ja sateinen.

Uusi valtuusto ja lautakunnat on kuitenkin saatu rakennettua Muurameen keleistä huolimatta. Näyttävän Metso patsaankin saimme upeine valoineen piristämään pimeitä iltoja ja kiinnittämään ohi pyrkivien huomiota olennaiseen eli Muurameen.

Muuramen harppaus yli 10 000:n asukkaan kunnaksi oli hieno askelmerkki historiassamme.

Toki se aiheuttaa paljon haasteita kunnassamme, erilaisten palveluiden mukana pysymisessä.

Päiväkodit ja koulut turpoavat liitoksistaan. Ajan hampaita, lasten määrien muutoksia eri vuosina hoitopaikkojen ja luokkien suhteen, koskevia kestäviä ratkaisuja on tehtävä melko nopealla tahdilla. Tulevaisuudessa tulee melko paljon isoja investointeja juuri hoitopaikkojen ja koulujen kohdalla.

Lähikoulujen ja hoitopaikkojen pysyminen on tärkeää eri puolilla Muuramea, kaikkea ei saa keskittää yhteenpaikkaan, koska onhan eri asuinalueilla olevat koulumme ja hoitopaikat vaikuttaneet ja vaikuttavat moneen perheeseen, kun miettivät muuttamisesta Muurameen.

Päivähoitopaikkojen ajautumisesta yrityspuolelle olemme huolestuneita. Kunnallisten hoitopaikkojen määrän olisi syytä olla paljon isompi. Yksityisten yritysten laitosmainen toiminta ei ehkä ole lapsen / perheiden, eikä lopulta myöskään kunnan edun mukaista. Sillä yritys toimintaahan se lopulta kuitenkin on. Voittoa on tultava. joten seurauksena tulee olemaan helposti hintojen nousu ja / tai laadun heikentyminen. Kunnan oma päivähoitotoiminnan runsaampi tarjonta vaikuttaa suoraan asiakashintoihin yksityisellä puolella ja aiheuttaa painetta panostaa laatuun.

Nuorison hyvinvoinnin edistämiseksi nuoriso saa pian uudet tilat, toivottavasti sillä on runsasta käyttöä ja tiloissa nuorisolle mielekästä tekemistä. Olisikohan Muuramessa tarvetta päätoimiselle nuoriso-ohjaajalle joka pystyisi irtautumaan kentälle myös iltaisin ja viikonloppuisin keskustelemaan ja toimimaan nuorison kanssa, heidän tarpeistaan ja huolistaan..

Hyvinvointilaitoksemme on lähtenyt erinomaisesti käyntiin.Jytesistä irtoaminen on tuomassa selvää säästöä kunnallemme, samalla kun hoidon ja hoitoon pääsyn laatu on parantunut huomattavasti.

Riihivuoren kohdalla yritystoiminnan loppumisesta tuli huonoja uutisia kuntalaisille.

Uskomme kuitenkin vahvasti sen toimintaan ja kehitykseen tulevina vuosina, vallankin nyt kun Muuramen kunta sen omistaa, se tarjoaa monenlaisia huimiakin kehittämis vaihtoehtoja. Riihivuori on niin iso imago asia ja näkyvä maamerkki meille täällä Muuramessa. Vaikka nyt tulevana talvena ei varsinaista laskettelua ole, niin ainahan liikkuvan Muuramen hengessä voi ottaa pulkan kainaloon ja mennä laskettelemaan perheen voimin tai kaveriporukassa pulkkamäkeen, äkkiä sinne pakattua rinnettä tulee, kunhan lasketaan.

Muuramen Perussuomalaisten valtuustoryhmä.

Kirjoitettu 30.10.2017