22.6.2021 VALTUUSTOALOITE BIOKAASUN TANKKAUSASEMA MUURAMEEN

22.6.2021 VALTUUSTOALOITE

BIOKAASUN TANKKAUSASEMA MUURAMEEN

Kunnat voivat olla avainasemassa biokaasun tuotannon ja erityisesti käytön lisäämisessä. Paikallisesti tuotettu biokaasu vahvistaa aluetaloutta, luo uusia työpaikkoja, vähentää päästöjä ja parantaa huoltovarmuutta. Mustankorkea tuottaa biokaasua, jota on käytettävissä liikennepolttoaineeksi. Muuramen kunta on omistajana yhtiössä. Myös muita biokaasutuotannon toimijoita on markkinoilla.

Kunnan alueella sijaitseva biokaasun tankkausasema mahdollistaisi kuntalaisten liikennetavan valinnan vaihtoehtoja, ohikulkijoiden pysähtymisen, sekä jatkossa myös strategisen päätöksenteon kuljetusten ja ajoneuvohankintojen kilpailuttamisessa biokaasukäyttöisiin kulkuneuvoihin.

Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Muurame aloittaa aktiiviset toimet biokaasun tankkausaseman saamiseksi kunnan alueelle. Liikenteellisesti potentiaalinen alue on Sillanniityn alue, johon on jo liikennepolttoaineen jakelupistettä suunniteltu. Samaan yhteyteen tulisi velvoittaa biokaasun tankkausaseman rakentaminen. Mikäli Sillanniityn tonttikauppaan biokaasupisteen saaminen ei onnistu, tulee kunnan osoittaa muu soveltuva paikka biokaasun tankkausaseman sijainnille ja aktiivisesti houkutella tankkausaseman perustajia alueelle.

lähdetietoja: Keski-Suomen liitto https://keskisuomi.fi/wp-content/uploads/sites/3/2020/10/24954-Biokaasun_liikennekaytto.pdf Toimintamalli kunnille biokaasun liikennekäytön edistämiseksi.

Muuramessa 22.6.2021

Muuramen Perussuomalaisten valtuustoryhmä